1.6. De situatie rond 2000.
Omstreeks
2000 moet er een verandering hebben plaats gevonden in de
toenmalige
maatschappij, die voornamelijk draaide op agrarische middelen
van bestaan.
In de archieven van tempels worden omstreeks deze tijd
namelijk
verrassend veel rekeningen van zelfstandige (groepen van) koop‑
lieden aangetroffen.
M.a.w.de handel komt sterk opzetten en het vroegere
systeem van
gemeenschappelijk bezit van land, voedsel en goederen wordt
doorbroken.
In onze huidige terminologie zouden we kunnen zeggen, dat er
een overgang
plaats vond van een communistisch getinte maatschappij naar
een meer
kapitalistisch systeem.
1.6.1. De scheepvaart rond 2000. 1)
Zo'n 4000
jaar geleden voeren er op de Middellandse zee reeds schepen.
Voor het
merendeel waren dat kleine brede schepen, die 's‑nachts het
strand op
werden getrokken. De zeevaart is naast de visserij een
handelsscheepvaart langs zeeroutes, die verder liepen, dan tot voor kort
werd
aangenomen. Vast staat nu in ieder geval, dat ook de Rode zee en de
Perzische
golf werden bevaren. In de Perzische golf staat de wind (ook
in die tijd)
vanuit het noorden en het was daarom verhoudingsgewijs
gemakkelijk
om vanuit het Ur naar het zuiden te varen. Het duurde zo'n
drie dagen
voordat men een kust bereikte, die later bekend zou worden
als Dilmoen
in de bocht van Bahrein. De handel geschiedt aan de hand van
kleitafeltjes, die in de tempel van Ishtar (Astarte) bewaard werden. De
ladingen
bestonden uit textielproducten en mijnbouwproducten (koper uit
Makan). Maar
ook goud, jade, kornalijn en ivoor werden verscheept. De
reis naar
het noorden ging heel wat moeilijker en duurde ook veel
langer. Men
moest immers constant tegen de wind in laveren totdat het
eiland
Failaka in de bocht van Koeweit werd bereikt.
Ook op de
Rode zee was de ontwikkeling van de scheepvaart reeds op gang
gekomen en dat
gebeurde voornamelijk door de Egyptenaren. Doordat die
hun
transacties op papyrus optekenden, weten wij niet veel van deze
scheepvaart.
Immers, papyrus is vergankelijk en kleitabletten
nauwelijks.
Daarom weten wij o.a. ook niet zeker waar het land Poent ligt.
Op 150
kilometer van Thebe ligt de Egyptische oostkust en vandaar uit
vertrokken
de Egyptische schepen in zuidelijke richting. Uit de landen
van de Rode
zee brachten zij goud, ivoor, ebbehout, wierook, apen,
slaven e.d.,
terwijl Egypte zelf linnen en bewerkte waren en goederen
leverde.
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
800 v Z
1).Zie:"The Ships of the Ancient
Near East c.2000-c.500 v.C",
M.C.de Graeve,
Dep.Orient.,Leuven, OLA 44, Studi Phoenicia XI.
Zie:voor deze periode speciaal
het boek (36) van Geoffrey Bibby:
VIERDUIZEND JAAR GELEDEN (Het
leven van 2000‑1000 v C),
Amsterdam 1962/1980
(sfeertekening).
DILMOEN:Het kustgebied tussen het
huidige Bahrein en de Kuweitgolf.
MAKAN :Het huidige Oman en Hadremaut.
POENT :Het huidige Yemen en/of Eritrea.
Voor wat betreft de scheepvaart
in het algemeen dient verwezen te
worden naar DIE SEEFAHRER DER
ANTIKE, L.Casson, Prestel Verlag,
München, 1979.
Zie voor achtereenvolgens mythologie,
inbreng bijbel, nederzettingen,
topografie en het begin van Tyrus:
NEAR EASTERN
MYTHOLOGIE
JOHN GRAY
GEOGRAFISCHE GIDS BIJ DE BIJBEL
J NEGENMAN
CITIES AND NATIONS OF ANCIENT SYRIA
G BUCCELLATI
UNIVERSITA DI ROMA 1967
TOPOGRAPHIE HISTORIQUE DE LA
SYRIE ANTIQUE ET MEDIEVALE
R DUSSAUD
LIBRAIRIE ORIENTALISTE PAUL
GEUTHIER 1927
THE HISTORY OF TYRE FROM THE BEGINNING OF THE SECOND
MILLENIUM
UNTILL THE FALL OF THE NEO
BABYLONIAN EMPIRE 538 BC
THE SHOKEN INSTITUTE FOR
JEWISH RESEARCH
JERUSALEM 1973
Zie Boek 36.VIERDUIZEND JAAR GELEDEN. Four Thousand Years Ago. G.Bibby.
i.e.v.v.G.Rasch. Meulenhoff Amsterdam 1962/1980. Het betreft de periode 2000‑1000 v.C. Aanzienlijke
historische vrijheid tot aan fantasie toe. Niettemin een bijzonder beeld hoe
het geweest zou kunnen zijn. Het boek eindigt daar waar de Feniciërs pas goed
beginnen. Van belang voor de Proto‑Fenicische periode. Het moeilijk om de
historie van de vertellerij te onderscheiden. Daarvoor moeten de passages aan
het eind van elk hoofdstuk goed worden gelezen. Toch is het de moeite waard,
omdat in veel gevallen het echt zo wel eens geweest zou kunnen zijn.
Blz 264 "Dit is geen
geschiedenisboek, zelfs geen poging tot geschiedschrijving"
Blz 312 Feniciërs zijn "gemengde bevolking van de Libanese
steden"
laatste alinea: Feniciërs gaan op
weg.
In de
Middellandse zee zelf was de handel en scheepvaart voor een goed
deel in het
tweede millenium in handen van de Kretenzers. Hun zeeroutes
liepen reeds
tot aan Sicilië en de Zwarte zee toe. Onzeker is, of zij
ook al
Spanje of de Atlantische oceaan hebben bereikt.
De zeevaarders van Oegarit en Byblos
beperken zich vooralsnog tot de
kusten van
de Levant, Egypte, Cyprus en Cilicië. De relaties met Egypte
blijken zeer
uitgebreid te zijn. 1)
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
*:Zie:"Relations entre l'Egypte
et la Phénicie des origines à Oun‑Amon"
van M Chebab in WARD.
BEKAA VALLEI: Uit deze tijd is in de Bekaa vallei een
beeld ge‑
vonden van Hapi te Tell Hizzin op 11 km
van Baalbek.
Hapi was een
bekend persoon uit het Egyptische
Nubië. Het tekent
de reeds toen verre betrekkingen,
die mogelijk
waren over duizenden kilometers
afstand. Ook de
prins Sinouhit brengt een bezoek aan
de Bekaa vallei
t.t.v. de farao Amenemhat I. De
Egyptische
invloed beperkt zich niet tot Byblos,
maar reikt ver
het binnenland in.
Zie: DAS HEILIGE LAND
DUMONT KUNST REISE FÜHRER
E GORYS
LIBANON (Map 17.5)
EEUWIGE SCHOONHEID
ALFONS VANHYFTE
GEOFFRY BIBBY: Hij wijst er op,
dat reeds in deze tijd in Spanje
een belangrijk
handelscentrum aanwezig was:
LOS MILLARES.
Hij gaat er
tevens van uit, dat de Kretenzers met
dit
handelscentrum in contact hebben gestaan. Ook
zouden zij de
Atlantische oceaan hebben bevaren.
De bewijzen
daarvoor zijn vooralsnog te mager. Het
voorkomen van
eenzelfde type grafmonument in Malta,
Sardinië, Spanje,
Wales en Ierland is ten hoogste
een indicatie. De (Proto-)Feniciërs hebben
hierin
zeker nog geen
rol gespeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten